onsdag 3 september 2008

En kurs för nämndemän

Ordföranden i nämndemännens organisation vill ha anslag till en kurs för nämndemän som ska lära dem att umgås med media. Det kommer att kosta, bättre då att ta min kurs, som är helt gratis.

KURS FÖR NÄMNDEMÄN
Konsten att umgås med media:

Första kursbrevet:

Nej jag kan tyvärr inte uttala mig överhuvudtaget, eftersom jag är nämndeman i målet.

Andra brevet:

Tyvärr kan jag inte kommentera fallet eftersom jag är nämndeman i målet.

Tredje brevet:

Du vet mycket väl att en nämndeman inte kan uttala sig om ett pågående mål.

Fjärde brevet:

Jag får hänvisa till mina memoarer som utkommer om fjorton år. Där diskuterar jag ingående det aktuella fallet.

Femte brevet: (mer skämtsamt)

Mål i mun får man först när målet är klart, eller hur?

Sjätte brevet:

Jag uttalar mig inte om något mål, såvida du inte menar Zlatans senaste.

Sjunde brevet:

Såvitt jag förstår är det fullkomligt klart att makarna Rosenberg var skyldiga, även om jag förstås är emot dödsstraff… va? var det inte det målet du menade? Ja men inte kan jag uttala mig om ett pågående mål, har ni journalister ingen utbildning alls?

Dessa sju kursbrev ger en liten fingervisning om huvudtesen i kursen, nämligen att nämdemän inte ska uttala sig överhuvudtaget.
Hur svårt kan det vara att hålla käft? Måste man ha en kurs i konsten att hålla klaffen? OM Säpo ska nyrekrytera folk så föreslår jag att de undersöker huruvida den sökande varit nämndeman.
I så fall – ingen anställning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: